Ajatuksia yhteiskuntarauhasta
Yhteiskuntasopimus tulisi saada aikaiseksi - eikä ainoastaan Suomessa
vaan koko EU:ssa. Minulle yhteiskuntasopimus tosin tarkoittaa jotain
aivan muuta kuin yhden etujärjestön etujen ajamista ja asioiden
yksipuolista käsittelyä ja pienen piirin neuvotteluja.
Onkin
käsittämätöntä kuinka yhden etujärjestön tavoitteet on kutakuinkin
sellaisenaan lyöty hallitusohjelmaksi. (Vrt hallitusohjelmaa ja EK:n
tavoitteita.) EK ei ole mikään kansantaloustieteellinen tutkimuslaitos,
joka ajattelisi asioita kansantalouden näkökulmasta ja tekisi
ehdotuksensa sen pohjalta. EK on etujärjestö siinä missä SAK:kin.
Vaikka
olenkin ay-liikkeiden kanssa erimieltä lukuisista asioista, on silti
järjetöntä syyttää valtion huonosta taloustilanteesta ja
leikkauspolitiikasta palkansaajia. Poliitikot eivät ole valtion taloutta
osanneet hoitaa - eivätkä osaa vieläkään. Jokainen näkee vain oman
puurolautasensa - sekä poliitikoista että työmarkkinoiden
etujärjestöistä.
EK:n tavoitteita tukeva talouspolitiikkaa on
valittu silti, vaikka maailmanlaajuisen ja paikallisen talouskasvun ja
hyvinvoinnin kannalta olisi järkevämpää valita toisin. Olisi nimittäin
järkevämpää panostaa koulutukseen, muuttaa rakenteita, pienentää
tuloeroja ja parantaa etenkin pk-yritysten asemaa - niin Suomessa kuin
koko EU:n alueella.
On toki hienoa, että hallitusohjelman
tavoitteille löytyy jokin perustelu. Perusteet vain eivät välttämättä
ole koko yhteiskunnan etu eivätkä auta Suomea nousemaan suosta. Kun
asioita katsotaan vain yhdestä taloustieteellisestä näkökulmasta - siitä
joka eniten hyödyttää juuri suuria yrityksiä - se on poliittinen
valinta. Tutkimuksia ja hyviä tuloksia löytyy vastakaisestakin
taloustieteellisestä näkökulmasta - jopa siinä määrin että 90 prosenttia
taloustieteilijöistä on juuri päinvastaista mieltä.
Koulutus ja tuloerot
Koulutuksen vaikutuksesta talouskasvuun ja tulevaisuuteen on saatavilla tietoa vaikka kuinka. Jopa
EK:n tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja on sitä mieltä, että on tyhmää
leikata tutkimuksesta ja tuotekehityksestä, koulutuksesta ja
päivähoidosta - ja vieläpä sen sijaan tukea sukupolvenvaihdoksia. (Talouselämä 27.5.2015.)
"Tällä tavalla valtio menettää verotuloja, hidastaa elinkeinorakenteen
muutosta ja johtajataitojen kohentumista kansantaloudessa",
tutkimusjohtaja, professori Maliranta kommentoi.
Koulutuksesta,
kulttuurista, monikielisyydestä ja nuorisoasioista vastaava komissaari
Androulla Vassiliou puolestaan toteaa OECD:n koulutuskatsauksen olevan
päättäjille on merkittävä tietolähde. ”Se tarjoaa faktoja ja auttaa
meitä ymmärtämään vastassamme olevia haasteita. Lisäksi katsauksesta käy
ilmi, että sekä vastavalmistuneiden että iäkkäämpien ikäryhmien
osaamisen taso vaihtelee suuresti EU:n eri jäsenvaltioissa.” Vassiliou
huomauttaa vielä, että ”katsaus on komission politiikan linjoilla:
investoinnit koulutuksen laadun parantamiseen ja osaamisen tason
kohottamiseen ovat paitsi kannattavia myös tehokas keino torjua
yhteiskunnallista eriarvoisuutta.”
Komissio onkin ollut
tyytyväinen OECD:n koulutuskatsaukseen, jossa korostetaan
koulutusinvestointien merkitystä EU:n kasvulle ja työllisyydelle sekä
osallistavalle eurooppalaiselle yhteiskunnalle tulevaisuudessa.
OECD:n
mukaan myöskään tuloerojen kasvu ei ole hyvästä eikä tue käsitystä,
jonka mukaan suuret tuloerot kannustaisivat ihmisiä ponnistelemaan pois
köyhyydestä. Päin vastoin, kasvavat tuloerot lisäävät pysymistä omissa
sosioekonomisissa luokissaan ja jättävät hyödyntämättä sen potentiaalin
ja osaamisen, joka yhteiskunnassa olisi käytettävissä. Samalla myös
yhteiskuntarauha kärsii.
Pk-yritysten kasvun parantaminen
Viime
vuosina 80-90 prosenttia sekä yritysten kasvusta että työpaikoista on
syntynyt juuri pk-sektorille. Yritysten osalta juuri näissä on
tulevaisuuden potentiaali. Pk-yrityksillä on paremmat edellytykset luoda
hyvinvointia ja verotuloja valtiolle juuri kotimaassa. Samaa on
todennut myös aiempi yritys- ja teollisuustoiminnasta vastaava komission
varapuheenjohtaja Antonio Tajani. Hän on kommentoinut mm, että
”Pk-yritysten merkitys työpaikkojen luomisessa osoittaa niiden olevan
taloudellisesti merkittävämpiä kuin koskaan ja että niitä on tuettava
kaikilla tasoilla. Pienet ja uudet yritykset ovat selkeästi avain
talouskasvun elvyttämiseen". Tajanin mukaan vaikka Euroopan talous on
kriisissä, pienyritykset kumminkin tuottavat tuloksia ja todistavat
olevansa tärkeimpiä uusien työpaikkojen synnyttäjiä.
Pk-yritykset
ovat myös niitä, joiden rahat jäävät tänne kiertoon eivätkä katoa
veroparatiiseihin. Raha kiertää ja luo hyvinvointia useammalle
ihmiselle. Suuriyrityksiä tukevassa politiikassa, raha häviää harvojen
taskuun. Myös todellisen kilpailun ja toimivien markkinoiden kannalta
olisi järkevä edistää sellaista politiikka, jossa pienillä toimijoilla
on nykyistä paremmat edellytykset tulla markkinoille ja kilpailla
tuotteista.
Mitä tulee Suomen 9 miljardin vuotuiseen budjetin alijäämään - se olisi korjattavissa poliittisilla toimilla.
EU:n
alueelta häviää laskelmien mukaan rahaa veroparatiiseihin noin tuhat
miljardia euroa. Veroparatiiseja on myös Eu:n alueella. Yksistään
Belgiassa lasketaan olevan 20 miljardia euroa suomalaisten
kansainvälisten konsernien verosuunnittelurahaa. Vika ei toki ole
yrityksissä, sen enempää kuin palkansaajissakaan, vaan politiikassa ja
tällaisen toiminnan mahdollistavissa poliitikoissa. Tuo 20 miljardia
euroa koostuu muun muassa Koneen, Fortumin, F-Sevuren, Rapalan, Nokian,
Stora Enson, Neste Oilin, Outokummun, Carcotecin ja Metson
verosuunnittelurahoista.
Rahoilla olisi korjattu niin EU:n,
Kreikan kuin Suomenkin talousongelmat. Tahto tähän pitäisi löytyä
nimenomaan poliitikkojen puolelta - myös EK:n ohjaksissa olevien
poliitikkojen osalta. Siinä olisi paikka todelliselle
yhteiskuntasopimukselle.
Tässä olisi paikka todelliselle
yhteiskuntasopimukselle. Yksi EU:n isoimmista tehtävistä.
Veroparatiisien kitkemiseen tähtäävä EU-politiikka toisi vakautta EU:n
rahapolitiikkaan, jäsenvaltioiden talouden hoitoon ja kansainvälisen
yhteisvastuun hoitamiseen. Samalla jäsenvaltioiden sisällä eripuraisuus
ja ääriliikkeiden nousu tyyntyisivät ja loisivat edellytykset
yhteiskuntarauhalle.
Sitä minä kutsuisin yhteiskuntasopimukseksi.
(Kirjoitin aiheesta myös perjantain 28.8. Keskipohjanmaa-lehden kolumnissanikin.)
Kommentit
Lähetä kommentti