keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Aloita itsestäsi


Sosiaali- ja terveysmenot kasvavat koko ajan. Vuosien 2008−2013 välisen keskimääräinen vuosikasvu oli 2,2 % joka tekee euroissa miljardeja vuosittain. Osa kasvusta selittyy yhteiskunnan rakenteilla ja niihin voidaan vaikuttaa poliittisilla päätöksillä. Osa kasvusta selittyy puolestaan erilaisten sairauksien määrän lisääntymisenä ja näiden osalta jokainen meistä voi aloittaa muutoksen itsestään.

Ei siis auta vain puhua ja olla huolissaan kasvavista terveysmenoista ja sairauksien lisääntymisestä, vaan täytyy myös tehdä sen eteen itse muutoksia.

Siksi haastan jokaisen teistä mukaan “Suomi kuntoon – aloita itsestäsi” -kampanjaan. Haluan että meistä jokainen voi hyvin ja sote-menoja saataisiin alas muutoinkin kuin palveluja karsimalla.

Jokainen meistä on arvokas. Ja sen täytyy myös näkyä siinä kuinka kohtelemme itseämme. Meistä moni, jopa sadattuhannet suomalaiset, kärsivät matala-asteisesta tulehduksesta. Se on yhteydessä muun muassa masennuksen, diabeteksen ja syövän puhkeamiseen. Se aiheuttaa myös dementian, suolistosairauksien, reuman ja ihotautien riskiä.

Matala-asteisesta tulehduksesta väitellyt lääkäri Tiina Ahonen sanoo matala-asteisen tulehduksen olevan selitysmalli, joka valottaa sitä, miksi epäterveellisinä pidetyt elintavat ovat haitallisia.

“Matala-asteinen tulehdus ei ole sairaus. Se on tila, jossa elimistö reagoi ärsytykseen erittämällä tulehdusvälittäjäaineita. Kun tulehdus jatkuu vuosikausia, kehon toiminta häiriintyy: esimerkiksi verisuonten seinämät tukkeutuvat helpommin, ja soluissa tapahtuu mutaatioita. Lopulta ihminen saattaa saada esimerkiksi sydäninfarktin tai syövän.”

Päivittäinen ruokavaliomme on muuttunut ihmiskehityksen aikana. Ennen ruoasta saatavien rasvojen (omega-6 & omega-3) suhdeluku oli lähellä 1:1, kun Euroopan keskiarvo on nykyään 15:1 ja USA:n 25:1.

Rasvahapot vaikuttavat elimistöön ja matala-asteiseen tulehdukseen monin eri tavoin. Kalaöljy pitää solujen kalvot pehmeinä, jotta myös ravinteet ja happi pääsevät kulkemaan (imeytymään) elimistöön paremmin. EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa. DHA edistää aivotoiminnan pysymistä normaalina. DHA, sinkki ja A-vitamiini edistävät normaalia näkökykyä. Oliiviöljyn polyfenolit edistävät veren rasva-aineiden suojaamista hapettumisstressiltä ja edistävät LDL-partikkeleiden suojaamista hapettumisvauriolta.

Kupari ja magnesium edistävät veren rasva-aineiden suojaamista hapettumisstressiltä. DHA ja EPA edistävät verenpaineen pysymistä normaalina. D, C, A ja B12-vitamiini, foolihappo, kupari, seleeni ja sinkki edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. (Muun muassa nämä terveysväittämät löytyvät Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen hyväksyminä arkistosta www.ec.europa.eu/nuhclaims.)


Ruokavaliolla ja liikunnalla on siis merkittävä rooli hyvinvoinnissamme. On tärkeää aloittaa muutos - vaikka sitten pienin askelin. Apuna voi käyttää satokausikalenteria ja lisäksi osallistua tähän haasteeseen.

Kaikki kesäkuun aikana BalanceOil– tuotepaketin ostaneet voivat osallistua kilpailuun, jossa voi voittaa joulukuun alussa 300 euron arvoisen lahjakortin Momelin verkkokauppaan. Ostamalla nyt tuotepaketin, johon kuuluu kalaoliviiöljyt, kaksi veritestiä sekä Momelin kankaista ommeltu vaate (esim. toppi, t-paita, housut, valintasi mukaan), pääset testaamaan rasvahappotasapainosi ennen ruokavalion muuttamista ja kalaoliiviöljyn käyttöönottamista.

Testi on kuivaverikoe kotikäyttöön. Johtavat Pohjoismaiset laboratoriot tutkivat näytteen määrittääkseen rasvahappoprofiilisi joka kuvastaa ruokavaliotasi. Testin teossa menee alle minuutti ja tuloksen löydät anonyymisti internetistä n. 20 päivän sisällä. BalanceTest mittaa verestäsi 11 eri rasvahappoa – tämä kattaa n. 98 % veren rasvahapoista. Tulos antaa sinulle tietoa kehosi omega-3-tasosta, sekä omega-6/omega-tasapainosta.

Toisen testin teet neljä kuukautta myöhemmin, jotta näet miten ruokavaliomuutoksesi on vaikuttanut ja saatko riittävästi oikeanlaisia rasvoja.

Lahjakortin voittaa se, jonka veritestien arvot paranevat tuona aikana (kesä-marraskuu) suhteessa eniten. Luvassa myös muita palkintoja. Kysymyksiä saa lähettää joko kasvotusten, sähköpostin, blogin tai facebookin kautta.

1 kommentti:

  1. Mielenkiintoinen kirjoitus, olen itsekin miettinyt heittäisinkö lusikkani tähän ravintosoppaan. Mun aihe ja lähestymistapa on butyraatti, siitä ei juuri näe tekstejä suomalaisessa ravintokeskustelussa ja silti juuri se selittää paljonkin nykyajan sairauksista. Kehotan tutustumaan aiheeseen. Maidon rasvasta toki jo blogissani mainitsin, mutta olen ollut jotenkin varovainen bloggarina puuttumaan ihmisten syömisiin. Tutkijoiden pitäisi tehdä se työ ja ihmisten itse silloin kun tutkijoiden työ ei vakuuta.

    VastaaPoista